Aranyat ér a cibetmacska ürüléke? Inkább a marketing varázslata!

Tudtad, hogy a világ legdrágább kávéját egy cuki kis macska „segítségével” nyerik ki Indonéziában. Ez a Kopi Luwak, ami nem más, mint a cibetmacska ürülékéből kimazsolázott kávébabokból készült feket elegy. Egyetlen csésze ára? 18 ezer forint! 

Mi itt leginkább marketingről írunk és értékteremtérsől. Nézzük hát meg, hogy hogyan lett a hulladékból a világ legértékesebb kávéja!

A sztori, mint fontos marketing összetevő

A Kopi Luwakot Indonéziában, a volt Holland Kelet-Indiában termelik. A holland uralom nem éppen a gyengéd bánásmódról volt híres a térségben. A gyarmatosítók profithajszásában odáig mentek, hogy megtiltották a helyieknek a kávébab szedését saját fogyasztásukra. Így a lakosság kénytelen volt a földről összeszedni a cibetmacska ürülékéből származó kávébabot, amit az emésztése során nem tudott feldolgozni. Hamarosan kiderült, hogy ez a furcsa „feldolgozási” mód valahogy javítja a kávé minőségét, és páratlan ízélményt nyújt. Ma már tudjuk, hogy kettős folyamatról van szó. A cibetmacska kifinomult ízlése révén csak a legfinomabb, hibátlan kávébabokat fogyasztja, ami egyfajta természetes szelekciót eredményez. A bélrendszerén áthaladva a babok kémiai és biológiai átalakuláson mennek keresztül. A gyomrában lebomlik a bab héja, és megváltozik a kémiai összetétele is. Jelentősen csökken a savassága és a koffeintartalma is.

Ennek eredményeként egy sokkal lágyabb, testes, nem savas, csokoládés jegyekkel tarkított kávé jön létre. Érdekes módon gyümölcsös aromák is fellelhetőek benne, valószínűleg a cibetmacska gyümölcsfogyasztásának köszönhetően. A Kopi Luwakot tehát inkább egy fermentációs eljárásnak tekinthetjük, mint egy konkrét kávéfajtának, hiszen a kávé típusa nem meghatározható. A cibetmacska a minőség alapján válogat, nem pedig botanikai besorolás szerint.

Az érték és az ár

A fenti történetet elolvasva azonnal megérti az európai kávéfogyasztó, hogy ezt a kávét bizony nehéz szüretelni: be kell járni az erdőt, keresni a cibetmacska nyomait, összegyűjteni a végterméket, majd megfelelően tisztítani. Ezek után kezdődhet a hagyományos pörkölés, kávéfeldolgozás. Tehát érthetővé válik az érték. Azt is tudjuk, hogy kutyával és gyerekkel bármit el lehet adni, és ez a mondás a macskára is igaz, akkor is ha éppen az ürülékéről van szó 🙂 És talán észrevetted, hogy a fenti történet nem feledkezett meg az előnyök kidomborításáról sem, hisz ez az igazán fontos a vevő számára: lágyabb, testes, nem savas, csokoládés jegyekkel tarkított kávé jön létre.

A paic másik szabálya, hogy a kereslet és a kínálat szabályozza az árat. Jelen esetben egyértelmű, hogy a kínálat szűkös. A világ kis részén él meg a cibetmacska, ráadásul, ahogy fentebb olvashattuk is, válogatós, így nem eszi meg az összes kávét, sőt mást is fogyaszt. A 18.000,-Ft pedig soknak tűnik, de a fejlett világban ennél jóval többet pazarolnak az emberek, egy kis luxus érzéséért már nem is olyan nagy pénz kiadni egy (fél?) cipő árát. Tehát kereslet van bőven, az ár magasan marad.

Nálad mi a helyzet?

És most jössz te és a vállalkozásod. Neked van olyan terméked, amihez kellően izgalmas (és valós!) sztorit tudsz előadni, ráadásul azt is el tudod érni, hogy többen akarják megvenni, mint ahány vevőt ki tudsz szolgálni? Ha igen, akkor jól fejd meg a tehenet. Ha nem, akkor kezdj el gondolkozni, terméket fejleszteni és szöveget írni!

Utóirat: nem minden etikus!

Fontos dolog az üzletben is az etika, ugyanígy a marketingben is. Ne mesélj olyan sztorit, ami hamis, ne téveszd meg a vevőidet! Az rendben van, hogy az előnyöket emeled ki, hiszen ez fog értéket adni a termékednek. De ne ess át cibetmacska másik oldalára, ahogy a Kopi Luwak termelők átestek: rájöttek, hogy sokkal egyszerűbb ketrecbe zárni a kismacskákat, és kávészemekkel tömni őket. Így mára már tömegesen termelik a Kopi Luwakot, amitől kezdi elveszteni exkluzivitását és ezzel egyenes arányban kezd csökkenni az értéke és az ára is! A sztori hiteles, de már nem igaz, így a termék is veszít értékéből.

További érdekes tartalmaink